SATIŞ ŞÖZLEŞMESİ
Ekinci Residence ile Müşteri arasindaki Sanal Ortamda Mesafeli Satış
Sözleşmesi 'dir.
Madde - 1
İş bu sözlesmenin konusu, saticinin,
aliciya satisini yaptigi, asagida nitelikleri ve satis fiyati
belirtilen ürünün satisi ve teslimi ile ilgili olarak 4077 sayili
Tüketicilerin Korunmasi Hakkindaki Kanunun; Mesafeli Sözlesmeleri
Uygulama Esas ve Usulleri Hakkinda Yönetmelik hükümleri geregince
taraflarin hak ve yükümlülüklerinin kapsamaktadir.
Madde - 2
SATICI BILGILERI
Ünvani: Ekinci Residence (Bundan sonra EKİNCİ veya SATICI olarak
anilacaktir)
Merkez adres : Yenişehir Mah. Millet Caddesi Sümbül Sok. No:8 Kurtköy, 34912 Pendik/ İSTANBUL
Madde - 3
ALICI BILGILERI
Adi -Soyadi/Ünvani:
Adresi :
Telefon:
Faks:
E-mail:
Madde - 4
SÖZLESME KONUSU VE ÜRÜN BILGILERI:
Mal/Ürün veya Hizmetin; Türü, Miktari,
Marka/Modeli, Rengi, Adedi, Satis Bedeli ve Ödeme Sekli, asagida
belirtildigi gibi olup, bu vaatlerin geçerlilik tarihini gizli tutma hakkına sahiptir.
Mal / Ürün/Hizmet Türü:
Marka/Model:
Rengi:
Adedi:
Satis Fiyati (KDVdahil) :
Kargo Ücreti:
Ödeme Sekli:
Teslimat Adresi :
Teslim Edilecek Kisi:
Fatura Adresi:
Madde - 5
GENEL HÜKÜMLER
5.1 - ALICI, Madde 4'te belirtilen
sözlesme konusu ürünün temel nitelikleri, satis fiyati ve ödeme sekli
ile teslimata iliskin tüm ön bilgileri okuyup bilgi sahibi oldugunu ve
elektronik ortamda gerekli teyidi verdigini beyan eder.
5.2 - Sözlesme konusu ürün, yasal 30
günlük süreyi asmamak kosulu ile her bir ürün için alicinin yerlesim
yerinin uzakligina bagli olarak ön bilgiler içinde açiklanan süre
içinde alici veya gösterdigi adresteki kisi veya kurulusa teslim
edilir.
5.3 - Sözlesme konusu ürün, alicidan baska
bir kisi veya kurulusa teslim edilecek ise, teslim edilecek kisi veya
kurulusun teslimati kabul etmemesinden dolayi SATICI sorumlu
tutulamaz.
5.4 – SATICI , sözlesme konusu ürünün
saglam, eksiksiz, sipariste belirtilen niteliklere uygun ve varsa
garanti belgeleri ve kullanim kilavuzlari ile birlikte teslim
edilmesinden sorumludur.
5.5 - Sözlesme konusu ürünün teslimati
için is bu sözlesmenin elektronik ortamda onaylanmis olmasi ve satis
bedelinin alicinin tercih ettigi ödeme sekli ile ödenmis olmasi
sarttir. Herhangi bir nedenle ürün bedeli ödenmez veya banka
kayitlarinda iptal edilir ise, SATICI ürünün teslimi yükümlülügünden
kurtulmus kabul edilir.
5.6 - Ürünün tesliminden sonra aliciya
ait kredi kartinin alicinin kusurundan kaynaklanmayan bir sekilde
yetkisiz kisilerce haksiz veya hukuka aykiri olarak kullanilmasi nedeni
ile ilgili banka veya finans kurulusun ürün bedelini SATICI 'ya
ödememesi halinde, ALICI kendisi veya satis sözlesmesinde belirttigi
kisi veya kuruma teslim edilmis olan ürünü 3 isgünü içinde SATICI 'ya
göndermek zorundadir. Böyle bir durumda nakliye giderleri aliciya
aittir.
5.7 - SATICI mücbir sebepler veya
nakliyeyi engelleyen hava muhalefeti, ulasimin kesilmesi gibi olaganüstü
durumlar nedeni ile sözlesme konusu ürünü süresi içinde teslim edemez
ise, durumu aliciya bildirmekle yükümlüdür. Bu takdirde alici
siparisinin iptal edilmesini, sözlesme konusu ürünün varsa emsali ile
degistirilmesini, ve/veya teslimat süresinin engelleyici durumun
ortadan kalkmasina kadar ertelenmesi haklarindan birini kullanabilir.
Alicinin siparisi iptal etmesi halinde, SATICI 7 gün içinde aliciya
ait kredi karti fisinin iptali ve ilgili tutarin alicinin hesabina
iade edilmesi konusunda ilgili banka nezdinde girisimde bulunur ve
yapilan islem elektronik posta araciligi ile ALICI'ya bildirilir. Böyle
bir durumda ilgili bankadan kaynaklanan gecikmelerden dolayi SATICI
sorumlu tutulamaz.
5.8 - ALICI ve/veya ALICI'nin teslimat
yapilmasi istedigi kisi ve/veya kurumlara teslim edilmis olan
ürünlerin arizali veya bozuk olmasi durumunda, garanti sartlari içinde
gerekli onarim veya degistirme isleminin yapilmasi için ilgili ürün
veya ürünler SATICI'ya, ALICI tarafinin teslim aldigi tarihten
baslayarak 7 gün içinde gönderilir ve nakliye giderleri ALICI
tarafindan karsilanir. Böyle bir durumda 7 günlük sürenin dolmasi
halinde, ALICI teslim almis oldugu ürünü ilgili servisine götürmek
zorundadir.
5.9- Is bu sözlesme, alici tarafindan
elektronik olarak onaylandiktan ve http://www.ekinciresidence.com.tr adresine ulastirildiktan sonra geçerlilik kazanir.
Madde - 6
CAYMA HAKKI:
Alici, sözlesme konusu ürürünün kendisine
veya gösterdigi adresteki kisi/kurulusa tesliminden itibaren yedi (7)
gün içinde cayma hakkina sahiptir. Cayma hakkinin kullanilabilmesi
için bu süre içinde SATICI'ya faks veya elektronik posta ile
bildirimde bulunulmasi ve ürünün 7. madde hükümleri çerçevesinde
kullanilmamis ve ambalajinin zarar görmemis olmasi sarttir. Bu hakkin
kullanilmasi halinde, 3. kisiye veya Alici'ya teslim edilen ürünün
SATICI'ya gönderildigine dair kargo teslim tutanagi örnegi ile satis
faturasi aslinin iadesi zorunludur. Bu belgelerin ulasmasini takip eden 7
gün içinde ürün bedelinin ALICI'nin kredi karti hesabina iade
edilmesi için SATICI ilgili banka nezdinde girisimde bulunur. Ürün
bedelinin iadesinde banka tarafindaki aksakliklardan dolayi SATICI
sorumlu tutulamaz. Satis faturasinin aslinin gönderilmemesi durumunda
katma deger vergisi ve varsa diger yasal yükümlülükler iade edilmez.
Cayma hakki nedeni ile iade edilen ürünün kargo bedeli ALICI'ya
aittir. Ayrica, niteligi itibariyla iade edilemeyecek ürünler, tek
kullanimlik ürünler, kopyalanabilir yazilim ve programlar, hizli bozulan
veya son kullanim tarihi geçen ürünler için cayma hakki kullanilamaz.
Her türlü yazilim ve programlar, DVD, VCD, CD ve kasetler, Bilgisayar
ve kirtasiye sarf malzemeleri (toner, kartus, serit v.b) ve Hür türlü
kozmetik ürünlerinde cayma hakkinin kullanilmasi, ürünün ambalajinin
açilmamis, bozulmamis ve ürünün kullanilmamis olmasi sartina baglidir.
Madde - 7
YETKILI MAHKEME:
Is bu sözlesmenin uygulanmasinda, Sanayi
ve Ticaret Bakanliginca ilan edilen degere kadar Tüketici Hakem
Heyetleri ile ALICI'nin veya SATICI'nin yerlesim yerindeki TÜKETICI
MAHKEMELERI yetkilidir. Siparisin elektronik ortamda onaylanmasi
durumunda, ALICI is bu sözlesmenin tüm hükümlerini kabul etmis
sayilir.
Tüketici Yasası
4822 SAYILI KANUNLA DEGISIK 4077 SAYILI TÜKETICININ KORUNMASI HAKKINDA KANUN
BIRINCI KISIM
Amaç, Kapsam, Tanimlar
Amaç
Madde 1- Bu Kanunun amaci, kamu yararina
uygun olarak tüketicinin saglik ve güvenligi ile ekonomik çikarlarini
koruyucu, aydinlatici, egitici, zararlarini tazmin edici, çevresel
tehlikelerden korunmasini saglayici önlemleri almak ve tüketicilerin
kendilerini koruyucu girisimlerini özendirmek ve bu konudaki
politikalarin olusturulmasinda gönüllü örgütlenmeleri tesvik etmeye
iliskin hususlari düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu Kanun, birinci maddede
belirtilen amaçlarla mal ve hizmet piyasalarinda tüketicinin
taraflardan birini olusturdugu her türlü tüketici islemini kapsar.
Tanimlar
Madde 3 - Bu Kanunun uygulamasinda;
a) Bakanlik: Sanayi ve Ticaret Bakanligini,
b) Bakan: Sanayi ve Ticaret Bakanini,
c) Mal: Alis-verise konu olan tasinir
esyayi, konut ve tatil amaçli tasinmaz mallari ve elektronik ortamda
kullanilmak üzere hazirlanan yazilim, ses, görüntü ve benzeri gayri
maddi mallari,
d) Hizmet: Bir ücret veya menfaat
karsiliginda yapilan mal saglama disindaki her türlü faaliyeti,
e) Tüketici: Bir mal veya hizmeti ticari
veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek
ya da tüzel kisiyi,
f) Satici: Kamu tüzel kisileri de dahil
olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsaminda tüketiciye mal
sunan gerçek veya tüzel kisileri,
g) Saglayici: Kamu tüzel kisileri de
dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsaminda
tüketiciye hizmet sunan gerçek veya tüzel kisileri,
h) Tüketici islemi: Mal veya hizmet
piyasalarinda tüketici ile satici-saglayici arasinda yapilan her türlü
hukuki islemi,
i) Imalatçi-Üretici: Kamu tüzel kisileri
de dahil olmak üzere tüketiciye sunulmus olan mal veya hizmetleri ya
da bu mal veya hizmetlerin hammaddelerini yahut ara mallarini
üretenler ile mal üzerine kendi ayirt edici isaretini, ticari
markasini veya unvanini koyarak satisa sunanlari,
j) Ithalatçi: Kamu tüzel kisileri de
dahil olmak üzere tüketiciye sunulmus olan mal veya hizmetleri ya da
bu mal veya hizmetlerin hammaddelerini yahut ara mallarini yurt disindan
getirerek satisa sunan gerçek veya tüzel kisiyi,
k) Kredi veren: Mevzuatlari geregi
tüketicilere nakit kredi vermeye yetkili olan banka, özel finans
kurulusu ve finansman sirketlerini,
l) Reklam veren: Ürettigi ya da
pazarladigi malin/hizmetin tanitimini yaptirmak, satisini artirmak
veya imajini yaratip güçlendirmek amaciyla hazirlattigi, içinde
firmasinin ya da mal/hizmet markasinin yer aldigi reklamlari
yayinlatan, dagitan ya da baska yollarla sergileyen gerçek ya da tüzel
kisiyi,
m) Reklamci: Ticari reklam ve ilânlari
reklam verenin duydugu ihtiyaç dogrultusunda hazirlayan ve reklam veren
adina yayinlanmasina aracilik eden ticari iletisim uzmani gerçek ya da
tüzel kisiyi,
n) Mecra kurulusu: Ticari reklam veya
ilâni hedef kitleye ulastiran iletisim kanallarinin ya da her türlü
aracin sahibi, isleticisi veya kiralayicisi olan gerçek veya tüzel
kisiyi,
o) Teknik düzenleme: Bir ürünün ve
hizmetin, ilgili idari hükümler de dahil olmak üzere, özellikleri,
isleme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol,
ambalajlama, isaretleme, etiketleme ve uygunluk degerlendirilmesi
islemleri hususlarindan biri veya birkaçini belirten ilgili Bakanlik
tarafindan Resmi Gazetede yayimlanarak mecburi uygulamaya konulan
standartlar dahil olmak üzere uyulmasi zorunlu olan her türlü
düzenlemeyi,
p) Tüketici örgütleri: Tüketicinin
korunmasi amaciyla kurulan dernek, vakif veya bunlarin üst
kuruluslarini, Ifade eder .
IKINCI KISIM
Tüketicinin Korunmasi ve Aydinlatilmasi
Ayipli mal
Madde 4- Ambalajinda, etiketinde,
tanitma ve kullanma kilavuzunda ya da reklam ve ilânlarinda yer alan
veya satici tarafindan bildirilen veya standardinda veya teknik
düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteligi etkileyen niceligine
aykiri olan ya da tahsis veya kullanim amaci bakimindan degerini veya
tüketicinin ondan bekledigi faydalari azaltan veya ortadan kaldiran
maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayipli mal
olarak kabul edilir.
Tüketici, malin teslimi tarihinden
itibaren otuz gün içerisinde ayibi saticiya bildirmekle yükümlüdür.
Tüketici bu durumda, bedel iadesini de içeren sözlesmeden dönme, malin
ayipsiz misliyle degistirilmesi veya ayip oraninda bedel indirimi ya
da ücretsiz onarim isteme haklarina sahiptir. Satici, tüketicinin
tercih ettigi bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Tüketici bu
seçimlik haklarindan biri ile birlikte ayipli malin neden oldugu ölüm
ve/veya yaralanmaya yol açan ve/veya kullanimdaki diger mallarda
zarara neden olan hallerde imalatçi-üreticiden tazminat isteme hakkina
da sahiptir.
I malatçi-üretici, satici, bayi, acente,
ithalatçi ve 10 uncu maddenin besinci fikrasina göre kredi veren
ayipli maldan ve tüketicinin bu maddede yer alan seçimlik haklarindan
dolayi müteselsilen sorumludur. Ayipli malin neden oldugu zarardan
dolayi birden fazla kimse sorumlu oldugu takdirde bunlar müteselsilen
sorumludurlar. Satilan malin ayipli oldugunun bilinmemesi bu sorumlulugu
ortadan kaldirmaz.
Bu madde ile ayiba karsi sorumlu
tutulanlar, ayiba karsi daha uzun bir süre ile sorumluluk
üstlenmemislerse, ayipli maldan sorumluluk, ayip daha sonra ortaya
çikmis olsa bile malin tüketiciye teslimi tarihinden itibaren iki
yillik zamanasimina tabidir. Bu süre konut ve tatil amaçli tasinmaz
mallarda bes yildir. Ayipli malin neden oldugu her türlü zararlardan
dolayi yapilacak talepler ise üç yillik zamanasimina tabidir. Bu
talepler zarara sebep olan malin piyasaya sürüldügü günden baslayarak
on yil sonra ortadan kalkar. Ancak, satilan malin ayibi, tüketiciden
saticinin agir kusuru veya hile ile gizlenmisse zamanasimi süresinden
yararlanilamaz.
Ayipli malin neden oldugu zararlardan
sorumluluga iliskin hükümler disinda, ayipli oldugu bilinerek satin
alinan mallar hakkinda yukaridaki hükümler uygulanmaz.
Satisa sunulacak ayipli mal üzerine ya
da ambalajina, imalatçi veya satici tarafindan tüketicinin kolaylikla
okuyabilecegi sekilde "özürlüdür" ibaresini içeren bir etiket
konulmasi zorunludur. Yalnizca ayipli mal satilan veya bir kat ya da
reyon gibi bir bölümü sürekli olarak ayipli mal satisina, tüketicinin
bilebilecegi sekilde tahsis edilmis yerlerde bu etiketin konulma
zorunlulugu yoktur. Malin ayipli oldugu hususu, tüketiciye verilen
fatura, fis veya satis belgesi üzerinde gösterilir.
Güvenli olmayan mallar, piyasaya özürlüdür
etiketiyle dahi arz edilemez. Bu ürünlere, 4703 sayili Ürünlere
Iliskin Teknik Mevzuatin Hazirlanmasi ve Uygulanmasina Dair Kanun
hükümleri uygulanir.
Bu hükümler, mal satisina iliskin her türlü tüketici isleminde de uygulanir.
Ayıplı hizmet
Madde 4/A- Saglayici tarafindan bildirilen
reklam ve ilânlarinda veya standardinda veya teknik kuralinda tespit
edilen nitelik veya niteligi etkileyen niceligine aykiri olan ya da
yararlanma amaci bakimindan degerini veya tüketicinin ondan bekledigi
faydalari azaltan veya ortadan kaldiran maddi, hukuki veya ekonomik
eksiklikler içeren hizmetler, ayipli hizmet olarak kabul edilir.
Tüketici, hizmetin ifa edildigi tarihten
itibaren otuz gün içerisinde bu ayibi saglayiciya bildirmekle
yükümlüdür. Tüketici bu durumda, sözlesmeden dönme, hizmetin yeniden
görülmesi veya ayip oraninda bedel indirimi haklarina sahiptir.
Tüketicinin sözlesmeyi sona erdirmesi, durumun geregi olarak hakli
görülemiyorsa, bedelden indirim ile yetinilir. Tüketici, bu seçimlik
haklarindan biri ile birlikte 4 üncü maddede belirtilen sartlar
çerçevesinde tazminat da isteyebilir. Saglayici, tüketicinin seçtigi bu
talebi yerine getirmekle yükümlüdür.
Saglayici, bayi, acente ve 10 uncu
maddenin besinci fikrasina göre kredi veren, ayipli hizmetten ve ayipli
hizmetin neden oldugu her türlü zarardan ve tüketicinin bu maddede yer
alan seçimlik haklarindan dolayi müteselsilen sorumludur. Sunulan
hizmetin ayipli oldugunun bilinmemesi bu sorumlulugu ortadan
kaldirmaz.
Daha uzun bir süre için garanti
verilmemis ise, ayip daha sonra ortaya çikmis olsa bile ayipli hizmetten
dolayi yapilacak talepler hizmetin ifasindan itibaren iki yillik
zamanasimina tabidir. Ayipli hizmetin neden oldugu her türlü
zararlardan dolayi yapilacak talepler ise üç yillik zamanasimina
tabidir. Ancak, sunulan hizmetin ayibi, tüketiciden saglayicinin agir
kusuru veya hile ile gizlenmisse zamanasimi süresinden yararlanilamaz.
Ayipli hizmetin neden oldugu zararlardan
sorumluluga iliskin hükümler disinda, ayipli oldugu bilinerek edinilen
hizmetler hakkinda yukaridaki hükümler uygulanmaz.
Bu hükümler, hizmet saglamaya iliskin her türlü tüketici isleminde de uygulanir.
Satistan kaçinma
Madde 5- Üzerinde "numunedir" veya
"satilik degildir" ibaresi bulunmayan bir malin; ticarî bir kurulusun
vitrininde, rafinda veya açikça görülebilir herhangi bir yerinde
teshir edilmesi halinde satici bu mallarin satisindan kaçinamaz.
Hizmet saglamada da hakli bir sebep olmaksizin kaçinilamaz.
Aksine bir teamül, ticarî örf veya adet
yoksa, satici bir mal veya hizmetin satisini o mal veya hizmetin
kendisi tarafindan belirlenen miktar, sayi veya ebat gibi kosullara ya
da baska bir mal veya hizmetin satin alinmasina bagli kilamaz.
Diger mal satisi ve hizmet saglama sözlesmelerinde de bu hüküm uygulanir.
Sözlesmelerdeki haksiz sartlar
Madde 6- Satici veya saglayicinin
tüketiciyle müzakere etmeden, tek tarafli olarak sözlesmeye koydugu,
taraflarin sözlesmeden dogan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet
kuralina aykiri düsecek biçimde tüketici aleyhine dengesizlige neden
olan sözlesme kosullari haksiz sarttir.
Taraflardan birini tüketicinin
olusturdugu her türlü sözlesmede yer alan haksiz sartlar tüketici için
baglayici degildir.
Eger bir sözlesme sarti önceden
hazirlanmissa ve özellikle standart sözlesmede yer almasi nedeniyle
tüketici içerigine etki edememisse, o sözlesme sartinin tüketiciyle
müzakere edilmedigi kabul edilir.
Sözlesmenin bütün olarak
degerlendirilmesinden, standart sözlesme oldugu sonucuna varilirsa, bu
sözlesmedeki bir sartin belirli unsurlarinin veya münferit bir
hükmünün müzakere edilmis olmasi, sözlesmenin kalan kismina bu
maddenin uygulanmasini engellemez.
Bir satici veya saglayici, bir standart
sartin münferiden tartisildigini ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona
aittir.
6/A, 6/B, 6/C, 7, 9, 9/A, 10, 10/A ve 11/A
maddelerinde yazili olarak düzenlenmesi öngörülen tüketici
sözlesmeleri en az oniki punto ve koyu siyah harflerle düzenlenir ve
sözlesmede bulunmasi gereken sartlardan bir veya birkaçinin
bulunmamasi durumunda eksiklik sözlesmenin geçerliligini etkilemez. Bu
eksiklik satici veya saglayici tarafindan derhal giderilir.
Bakanlik standart sözlesmelerde yer alan
haksiz sartlarin tespit edilmesine ve bunlarin sözlesme metninden
çikartilmasinin saglanmasina iliskin usul ve esaslari belirler.
Taksitle satis
Madde 6/A- Taksitle satis, satim
bedelinin en az iki taksitle ödendigi ve malin veya hizmetin
sözlesmenin düzenlendigi anda teslim veya ifa edildigi satim türüdür.
Taksitle satis sözlesmesinin yazili
sekilde yapilmasi zorunludur. Sözlesmede bulunmasi gereken asgari
kosullar asagida gösterilmistir:
a) Tüketicinin ve satici veya
saglayicinin isim, unvan, açik adresleri ve varsa erisim bilgileri,
b) Malin veya hizmetin Türk Lirasi olarak vergiler dahil pesin satis fiyati,
c) Vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek Türk Lirasi olarak toplam satis fiyati,
d) Faiz miktari, faizin hesaplandigi
yillik oran ve sözlesmede belirlenen faiz oraninin yüzde otuz
fazlasini geçmemek üzere gecikme faizi orani,
e) Pesinat tutari,
f) Ödeme plani,
g) Borçlunun temerrüde düsmesinin hukuki sonuçlari.
Satici veya saglayici, bu bilgilerin
sözlesmede yer almasini saglamak ve taraflar arasinda akdedilen
sözlesmenin bir nüshasini tüketiciye vermekle yükümlüdür. Sözlesmeden
ayri olarak kiymetli evrak niteliginde senet düzenlenecekse, bu senet,
her bir taksit ödemesi için ayri ayri olacak sekilde ve sadece nama
yazili olarak düzenlenir. Aksi takdirde, kambiyo senedi geçersizdir.
Taksitle satislarda; tüketici,
borçlandigi toplam miktari önceden ödeme hakkina sahiptir. Tüketici
ayni zamanda, bir taksit miktarindan az olmamak sartiyla bir veya birden
fazla taksit ödemesinde bulunabilir. Her iki durumda da satici,
ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür.
Satici veya saglayici, taksitlerden
birinin veya birkaçinin ödenmemesi halinde kalan borcun tümünün
ifasini talep etme hakkini sakli tutmussa, bu hak; ancak saticinin veya
saglayicinin bütün edimlerini ifa etmis olmasi durumunda ve
tüketicinin birbirini izleyen en az iki taksidi ödemede temerrüde
düsmesi ve ödenmeyen taksit toplaminin satis bedelinin en az onda biri
olmasi halinde kullanilabilir. Ancak saticinin veya saglayicinin bu
hakkini kullanabilmesi için en az bir hafta süre vererek muacceliyet
uyarisinda bulunmasi gerekir.
Sözlesme sartlari tüketici aleyhine hiçbir sekilde degistirilemez.
Devre tatil
Madde 6/B- Devre tatil sözlesmeleri, en
az üç yil süre için yapilan ve bu süre zarfinda yil içinde, belirli
veya belirlenebilecek ve bir haftadan az olmayacak bir dönem için bir
veya daha fazla sayidaki tasinmazin kullanim hakkinin devri ya da devri
taahhüdünü içeren ve bir nüshasinin tüketiciye verilmesi zorunlu,
yazili sözlesme ya da sözlesmeler grubudur.
Devre tatil sözlesmelerine iliskin usul ve esaslari Bakanlik belirler.
Paket tur
Madde 6/C- Paket tur sözlesmeleri;
ulastirma, konaklama ve bunlara yardimci sayilmayan diger turistik
hizmetlerin en az ikisinin birlikte, her seyin dahil oldugu fiyatla
satilan veya satis taahhüdü yapilan ve hizmeti yirmidört saatten uzun
bir süreyi kapsayan veya gecelik konaklamayi içeren ve bir nüshasinin
tüketiciye verilmesi zorunlu, önceden düzenlenmis yazili
sözlesmelerdir.
Paket tur sözlesmelerine iliskin usul ve esaslari Bakanlik belirler.
Kampanyalı Satış
Madde 7- Kampanyali satis, gazete,
radyo, televizyon ilâni ve benzeri yollarla tüketiciye duyurularak
düzenlenen kampanyalara istirakçi kabul edilmesi ve malin veya
hizmetin daha sonra teslim veya ifa edilmesi suretiyle yapilan satimdir.
Kampanyali satislar Bakanligin izni ile
yapilir. Bakanlik hangi tür satislarin izne tabi olacagini, ön ödeme,
taksit miktari, teslim süresi, üretici firma garantisi, yatirilacak
teminat ile kampanyali satislarda uyulmasi gereken usul ve esaslari
tespit eder.
Ilan ve taahhüt edilen mal veya hizmetin
teslimatinin veya ifasinin hiç ya da geregi gibi yapilmamasi durumunda,
satici, saglayici, bayi, acente, imalatçi-üretici, ithalatçi ve 10
uncu maddenin besinci fikrasina göre kredi veren müteselsilen
sorumludur.
Tüketici kampanyadan ayrilmaya karar
verdikten sonra kampanyayi düzenleyen, mal veya hizmetin tüketiciye
teslim tarihini geçmemek sartiyla tüketicinin o ana kadar ödedigi tüm
bedeli ödemekle yükümlüdür.
Kampanyayi düzenleyen, kampanyali
satislarda düzenlenecek yazili sözlesmede, 6/A maddesinin ikinci
fikrasinda belirtilen bilgilere ek olarak "kampanya bitis tarihi" ve
"mal veya hizmetin teslim veya yerine getirilme tarih ve sekli"ne
iliskin bilgileri de içeren sözlesmenin bir nüshasini tüketiciye
vermek zorundadir.
Sözlesmede aksi kararlastirilmadikça, ön
ödeme tutari, mal veya hizmetin satis bedelinin yüzde kirkindan fazla
olamaz.
Kampanyali satislarda malin teslim ya da
hizmetin ifa süresi on iki ayi asamaz. Konut ve tatil amaçli tasinmaz
mallar için bu süre otuz aydir.
Tüketicinin ödemeye iliskin tüm edimlerini
yerine getirmesi durumunda, malin teslimi ya da hizmetin ifasi,
ödemenin bitimini takiben en geç bir ay içinde yapilmak zorundadir.
Kampanyali taksitle satislarda 6/A maddesi hükümleri de uygulanir.
Kapıdan satış
Madde 8- Kapidan satis; isyeri, fuar,
panayir gibi satis mekanlari disinda yapilan satimlardir.
Bakanlik, kapidan satis yapacaklarda
aranilacak nitelikleri, bu Kanuna tabi olan ve olmayan kapidan
satislari ve kapidan satislara iliskin uygulama usul ve esaslarini
belirler.
Bu tür satislarda; tüketici, teslim
aldigi tarihten itibaren yedi gün içinde mali kabul etmekte veya
hiçbir gerekçe göstermeden ve hiçbir yükümlülük altina girmeden
reddetmekte serbesttir. Hizmetlerin satiminda ise bu süre, sözlesmenin
imzalandigi tarihten itibaren baslar. Bu süre dolmadan satici veya
saglayici, kapidan satis islemine konu mal veya hizmet karsiliginda
tüketiciden herhangi bir isim altinda ödeme yapmasini veya borç altina
sokan herhangi bir belge vermesini isteyemez. Satici, cayma bildirimi
kendisine ulastigi andan itibaren yirmi gün içerisinde mali geri
almakla yükümlüdür.
Tüketici, malin mutat kullanimi
sebebiyle meydana gelen degisiklik ve bozulmalarindan sorumlu
degildir.
Taksitle yapilan kapidan satislarda 6/A
maddesi, kampanyali kapidan satislarda 7 nci madde hükümleri ayrica
uygulanir.
Kapidan satislarda saticinin ve saglayicinin yükümlülügü
Madde 9- Kapidan satis sözlesmelerinde,
sözlesmede bulunmasi gereken diger unsurlara ilave olarak mal veya
hizmetin nitelik ve niceligine iliskin açiklayici bilgiler, cayma
bildiriminin yapilacagi açik adres ve en az on alti punto ve koyu
siyah harflerle yazilmis asagidaki ibare yer almak zorundadir:
Tüketicinin hiçbir hukuki ve cezai
sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir gerekçe göstermeksizin teslim aldigi
veya sözlesmenin imzalandigi tarihten itibaren yedi gün içerisinde
mali veya hizmeti reddederek sözlesmeden cayma hakkinin var oldugunu
ve cayma bildiriminin satici/saglayiciya ulasmasi tarihinden itibaren
mali geri almayi taahhüt ederiz.
Tüketici, sahip oldugu haklarinin da
yazili bulundugu sözlesmeyi imzalar ve kendi el yazisi ile tarihini
yazar. Satici veya saglayici, bu bilgilerin sözlesmede yer almasini
saglamak ve taraflar arasinda akdedilen sözlesmenin bir nüshasini
tüketiciye vermekle yükümlüdür.
Bu madde hükümlerine göre düzenlenmis
bir sözlesmenin ve malin tüketiciye teslim edildigini ispat saticiya
veya saglayiciya aittir. Aksi takdirde, tüketici cayma hakkini kullanmak
için yedi günlük süre ile bagli degildir.
Mesafeli sözlesmeler
Madde 9/A- Mesafeli sözlesmeler; yazili,
görsel, telefon ve elektronik ortamda veya diger iletisim araçlari
kullanilarak ve tüketicilerle karsi karsiya gelinmeksizin yapilan ve
malin veya hizmetin tüketiciye aninda veya sonradan teslimi veya ifasi
kararlastirilan sözlesmelerdir.
Mesafeli satis sözlesmesinin akdinden
önce, ayrintilari Bakanlikça çikarilacak tebligle belirlenecek
bilgilerin tüketiciye verilmesi zorunludur. Tüketici, bu bilgileri
edindigini yazili olarak teyit etmedikçe sözlesme akdedilemez.
Elektronik ortamda yapilan sözlesmelerde teyid islemi, yine elektronik
ortamda yapilir.
Satici ve saglayici, tüketicinin siparisi
kendisine ulastigi andan itibaren otuz gün içerisinde edimini yerine
getirir. Bu süre, tüketiciye daha önceden yazili olarak bildirilmek
kosuluyla en fazla on gün uzatilabilir.
Satici veya saglayici elektronik ortamda
tüketiciye teslim edilen gayri maddî mallarin veya sunulan hizmetlerin
teslimatinin ayipsiz olarak yapildigini ispatla yükümlüdür.
Cayma hakki süresince sözlesmeye konu olan
mal veya hizmet karsiliginda tüketiciden herhangi bir isim altinda
ödeme yapmasinin veya borç altina sokan herhangi bir belge vermesinin
istenemeyecegine iliskin hükümler disinda kapidan satislara iliskin
hükümler mesafeli sözlesmelere de uygulanir.
Satici veya saglayici cayma bildiriminin
kendisine ulastigi tarihten itibaren on gün içinde almis oldugu
bedeli, kiymetli evraki ve tüketiciyi bu hukukî islemden dolayi borç
altina sokan her türlü belgeyi iade etmek ve yirmi gün içerisinde de
mali geri almakla yükümlüdür.
Tüketici kredisi
Madde 10 - Tüketici kredisi, tüketicilerin
bir mal veya hizmet edinmek amaciyla kredi verenden nakit olarak
aldiklari kredidir. Tüketici kredisi sözlesmesinin yazili olarak
yapilmasi ve bu sözlesmenin bir nüshasinin tüketiciye verilmesi
zorunludur. Taraflar arasinda akdedilen sözlesmede öngörülen kredi
sartlari, sözlesme süresi içerisinde tüketici aleyhine degistirilemez.
Sözlesmede;
a) Tüketici kredisi tutari,
b) Faiz ve diger unsurlarla birlikte toplam borç tutari,
c) Faizin hesaplandigi yillik oran,
d) Ödeme tarihleri, anapara, faiz, fon ve diger masraflarin ayri ayri belirtildigi ödeme plani,
e) Istenecek teminatlar,
f) Akdi faiz oraninin yüzde otuz fazlasini geçmemek üzere gecikme faizi orani,
g) Borçlunun temerrüde düsmesinin hukuki sonuçlari,
h) Kredinin vadesinden önce kapatilmasina iliskin sartlar,
i) Kredinin yabanci para birimi cinsinden
kullandirilmasi durumunda, geri ödemeye iliskin taksitlerin ve toplam
kredi tutarinin hesaplanmasinda, hangi tarihteki kurun dikkate
alinacagina iliskin sartlar, yer alir.
Kredi veren, taksitlerden birinin veya
birkaçinin ödenmemesi halinde kalan borcun tümünün ifasini talep etme
hakkini sakli tutmussa, bu hak; ancak kredi verenin bütün edimlerini
ifa etmis olmasi durumunda ve tüketicinin birbirini izleyen en az iki
taksidi ödemede temerrüde düsmesi halinde kullanilabilir. Ancak kredi
verenin bu hakkini kullanabilmesi için en az bir hafta süre vererek
muacceliyet uyarisinda bulunmasi gerekir. Tüketici kredisinin teminati
olarak sahsi teminat verildigi hallerde, kredi veren, asil borçluya
basvurmadan, kefilden borcun ifasini isteyemez.
Tüketici, kredi verene borçlandigi toplam
miktari önceden ödeyebilecegi gibi ayni zamanda vadesi gelmemis bir ya
da birden çok taksit ödemesinde de bulunabilir. Her iki durumda da
kredi veren, ödenen miktara göre gerekli faiz ve komisyon indirimini
yapmakla yükümlüdür. Bakanlik ödenen miktara göre gerekli faiz ve
komisyon indiriminin ne oranda yapilacaginin usul ve esaslarini
belirler.
Kredi verenin, tüketici kredisini, belirli
marka bir mal veya hizmet satin alinmasi ya da belirli bir satici
veya saglayici ile yapilacak satis sözlesmesi sarti ile vermesi
durumunda satilan malin veya hizmetin hiç ya da zamaninda teslim veya
ifa edilmemesi halinde kredi veren tüketiciye karsi satici veya
saglayici ile birlikte müteselsilen sorumlu olur.
Kredi verenin ödemeleri bir kiymetli
evraka baglamasi ya da krediyi kiymetli evrak kabul etmek suretiyle
teminat altina almasi yasaktir. Bu yasaga ragmen tüketiciden bir
kiymetli evrak alinacak olursa, tüketici bu kiymetli evraki kredi
verenden geri istemek hakkina sahiptir. Ayrica, kredi veren kiymetli
evrakin ciro edilmesi sebebiyle tüketicinin ugradigi zarari tazmin
etmekle yükümlüdür.
Kredi kartlari
Madde 10/A- Kredi karti ile mal veya
hizmet alimi sonucu nakdi krediye dönüsen veya kredi karti ile nakit
çekim suretiyle kullanilan krediler de 10 uncu madde hükümlerine
tabidir. Ancak, bu tür krediler hakkinda 10 uncu maddenin ikinci
fikrasinin (a), (b), (h) ve (i) bentleri ile dördüncü fikra hükmü
uygulanmaz.
Kredi veren tarafindan tüketiciye
gönderilen dönemsel hesap özetleri, 10 uncu maddenin ikinci fikrasinin
(d) bendinde öngörülen ödeme plani hükmündedir. Dönemsel hesap
özetinde yer alan asgari ödeme tutarinin vadesinde ödenmemesi halinde;
tüketici, 10 uncu maddenin (f) bendinde yer alan gecikme faizi
disinda herhangi bir isim altinda yükümlülük altina sokulamaz.
Kredi veren faiz artirimini otuz gün
önceden tüketiciye bildirmek zorundadir. Kredi veren tarafindan
artirilan faiz orani geriye dönük olarak uygulanamaz. Tüketici
bildirim tarihinden itibaren en geç altmis gün içinde tüm borcu ödeyip
kredi kullanmaya son verdigi takdirde faiz artisindan etkilenmez.
Mal veya hizmetin kredi karti ile satin
alindigi durumlarda, satici veya saglayici, tüketiciden komisyon veya
benzeri bir isim altinda ilave ödemede bulunmasini isteyemez.
Süreli yayinlar
Madde 11- Süreli yayin kuruluslarinca
düzenlenen ve her ne amaç ve sekilde olursa olsun, bilet, kupon,
istirak numarasi, oyun, çekilis ve benzeri yollarla süreli yayin
disinda ikinci bir ürün ve/veya hizmetin verilmesinin taahhüt edildigi
durumlarda; kitap, dergi, ansiklopedi, afis, bayrak, poster, sözlü veya
görüntülü manyetik bant veya optik disk gibi süreli yayincilik
amaçlarina aykiri olmayan kültürel ürünler disinda hiçbir mal ya da
hizmetin taahhüdü ve dagitimi yapilamaz. Bu amaçla kampanya
düzenlenmesi halinde, kampanya süresi altmis günü geçemez. Kampanya
konusu mal veya hizmet bedelinin bir bölümünün tüketici tarafindan
karsilanmasi istenemez.
Süreli yayin kurulusu, kampanyaya ait
reklam ve ilânlarinda, kampanya konusu mal veya hizmetin Türkiye
genelinde teslim ve ifa tarihlerine iliskin programini ilân etmek ve
kampanya konusu mal veya hizmetin teslim ve ifasini, kampanyanin
bitiminden itibaren otuz gün içinde yerine getirmek zorundadir.
Kampanya süresince, süreli yayinin satis
fiyati, ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen mal veya hizmetin
yol açtigi maliyet artisi nedeniyle artirilamaz. Kampanya konusu mal
veya hizmet taahhüdü ve dagitimi bölünerek yapilamayacagi gibi, bu mal
veya hizmetin ayrilmaz ya da tamamlayici parçalari da ayri bir
kampanya konusu haline getirilemez. Bu Kanunun uygulamasinda, ikinci
ürün olarak verilmesi taahhüt edilen her bir mal veya hizmete iliskin
islemler bagimsiz bir kampanya olarak kabul edilir.
Süreli yayin kuruluslari tarafindan
düzenlenmeyen, ancak süreli yayinla dogrudan veya dolayli
irtibatlandirilan kampanyalar da bu hükümlere tabidir.
Abonelik sözlesmeleri
Madde 11/A- Her türlü abonelik
sözlesmelerine taraf olan tüketiciler, isteklerini saticiya yazili
olarak bildirmek kaydiyla aboneliklerine tek tarafli son verebilirler.
Satici tüketicinin abonelige son verme
istegini, yazili bildirimin kendisine ulastigi tarihten itibaren en
geç yedi gün içinde yerine getirmekle yükümlüdür.
Süreli yayin aboneligine son verme istegi
ise; yazili bildirimin saticiya ulastigi tarihten itibaren günlük
yayinlarda onbes gün, haftalik yayinlarda bir ay, aylik yayinlarda üç
ay sonra yürürlüge girer. Daha uzun süreli yayinlarda ise, bildirimden
sonraki ilk yayini müteakiben yürürlüge konulur.
Satici, abone ücretinin geri kalan kismini
hiçbir kesinti yapmaksizin onbes gün içinde iade etmekle yükümlüdür.
Fiyat etiketi
Madde 12- Perakende satisa arz edilen
mallarin veya ambalajlarinin yahut kaplarinin üzerine kolaylikla
görülebilir, okunabilir sekilde o malla ilgili tüm vergiler dahil
fiyat, üretim yeri ve ayirici özelliklerini içeren etiket konulmasi,
etiket konulmasi mümkün olmayan hallerde ayni bilgileri kapsayan
listelerin görülebilecek sekilde uygun yerlere asilmasi zorunludur.
Hizmetlerin tarife ve fiyatlarini
gösteren listeler de birinci fikraya göre düzenlenerek asilir.
Etiket, fiyat ve tarife listelerinde
belirtilen fiyat ile kasa fiyati arasinda fark olmasi durumunda
tüketici lehine olan fiyat üzerinden satis yapilir.
Fiyati; Bakanlar Kurulu, kamu kurum ve
kuruluslari veya kamu kurumu niteliginde meslek kuruluslari tarafindan
belirlenen mal veya hizmetlerin, belirlenen bu fiyatin üzerinde bir
fiyatla satisa sunulmasi yasaktir.
Bakanlik, etiket ve tarife listelerinin
seklini, içerigini, usul ve esaslarini bir yönetmelikle düzenler.
Bakanlik ve belediyeler, bu madde hükümlerinin uygulanmasi ve
izlenmesine iliskin isleri yürütmekle ayri ayri görevlidirler.
Garanti belgesi
Madde 13- Imalatçi veya ithalatçilar ithal
ettikleri veya ürettikleri sanayi mallari için Bakanlikça onayli
garanti belgesi düzenlemek zorundadir. Mala iliskin faturanin tarih ve
sayisini içeren garanti belgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye
verilmesi sorumlulugu satici, bayi veya acenteye aittir. Garanti
süresi malin teslim tarihinden itibaren baslar ve asgari iki yildir.
Ancak, özelligi nedeniyle bazi mallarin garanti sartlari, Bakanlikça
baska bir ölçü birimi ile belirlenebilir.
Satici; garanti belgesi kapsamindaki
mallarin, garanti süresi içerisinde arizalanmasi halinde mali isçilik
masrafi, degistirilen parça bedeli ya da baska herhangi bir ad altinda
hiçbir ücret talep etmeksizin tamir ile yükümlüdür.
Tüketici onarim hakkini kullanmissa,
garanti süresi içerisinde sik arizalanmasi nedeniyle maldan
yararlanamamanin süreklilik arz etmesi veya tamiri için gereken azami
sürenin asilmasi veya tamirinin mümkün bulunmadiginin anlasilmasi
hallerinde, 4 üncü maddede yer alan diger seçimlik haklarini
kullanabilir. Satici bu talebi reddedemez. Tüketicinin bu talebinin
yerine getirilmemesi durumunda satici, bayi, acente, imalatçi-üretici
ve ithalatçi müteselsilen sorumludur.
Tüketicinin mali kullanim kilavuzunda yer
alan hususlara aykiri kullanmasindan kaynaklanan arizalar, iki ve
üçüncü fikra hükümleri kapsami disindadir.
Bakanlik, hangi sanayi mallarinin garanti
belgesi ile satilmak zorunda bulundugunu ve bu mallarin arizalarinin
tamiri için gereken azami süreleri Türk Standartlari Enstitüsünün
görüsünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
Tanitma ve kullanma kilavuzu
Madde 14- Yurt içinde üretilen veya
ithal edilen sanayi mallarinin tanitim, kullanim, bakim ve basit
onarimina iliskin Türkçe kilavuzla ve gerektiginde uluslararasi sembol
ve isaretleri kapsayan etiketle satilmasi zorunludur.
Bakanlik, sanayi mallarindan
hangilerinin tanitma ve kullanim kilavuzu ve etiket ile satilmak zorunda
bulundugunu ve bunlarda bulunmasi gereken asgari unsurlari Türk
Standartlari Enstitüsünün görüsünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
Satis sonrasi hizmetler
Madde 15- Imalatçi veya ithalatçilar,
sattiklari, ürettikleri veya ithal ettikleri sanayi mallari için o
malin Bakanlikça tespit ve ilân edilen kullanim ömrü süresince,
yeterli teknik personel ve yedek parça stoku bulundurmak suretiyle
bakim ve onarim hizmetlerini sunmak zorundadirlar.
Imalatçi veya ithalatçilarin
bulundurmalari gereken yedek parça stok miktari Bakanlikça belirlenir.
Ithalatçinin herhangi bir sekilde ticari
faaliyetinin sona ermesi halinde, kullanim ömrü süresince bakim ve
onarim hizmetlerini, o malin yeni ithalatçisi sunmak zorundadir.
Bakanlik, hangi mallar için servis
istasyonlari kurulmasinin zorunlu oldugu ile servis istasyonlarinin
kurulus ve isleyisine dair usul ve esaslari Türk Standartlari
Enstitüsünün görüsünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
Garanti belgesiyle satilmak zorunda olan
bir sanayi malinin garanti süresi sonrasinda arizalanmasi durumunda, o
malin Bakanlikça belirlenen azami tamir süresi içerisinde onarimi
zorunludur.
Ticari reklam ve ilanlar
Madde 16- Ticari reklam ve ilânlarin
kanunlara, Reklam Kurulunca belirlenen ilkelere, genel ahlaka, kamu
düzenine, kisilik haklarina uygun, dürüst ve dogru olmalari esastir.
Tüketiciyi aldatici, yaniltici veya onun
tecrübe ve bilgi noksanliklarini istismar edici, tüketicinin can ve
mal güvenligini tehlikeye düsürücü, siddet hareketlerini ve suç islemeyi
özendirici, kamu sagligini bozucu, hastalari, yaslilari, çocuklari ve
özürlüleri istismar edici reklam ve ilânlar ve örtülü reklam
yapilamaz.
Ayni ihtiyaçlari karsilayan ya da ayni
amaca yönelik rakip mal ve hizmetlerin karsilastirmali reklamlari
yapilabilir.
Reklam veren, ticari reklam veya ilânda yer alan somut iddialari ispatla yükümlüdür.
Reklam verenler, reklamcilar ve mecra kuruluslari bu madde hükümlerine uymakla yükümlüdürler.
Reklam kurulu
Madde 17- Ticari reklam ve ilânlarda
uyulmasi gereken ilkeleri belirlemek, bu ilkeler çerçevesinde ticari
reklam ve ilânlari incelemek ve inceleme sonucuna göre, 16 nci madde
hükümlerine aykiri reklam ve ilânlari üç aya kadar tedbiren durdurma
ve/veya durdurma ve/veya ayni yöntemle düzeltme ve/veya para cezasi
verme hususlarinda görevli bir Reklam Kurulu olusturulur. Reklam
Kurulu kararlari Bakanlikça uygulanir.
Reklam Kurulu, ticari reklam ve
ilânlarda uyulmasi gereken ilkeleri belirlemede; ülke kosullarinin
yani sira, reklamcilik alaninda evrensel kabul görmüs tanim ve kurallari
da dikkate alir.
Baskanligi, Bakanin görevlendirecegi ilgili Genel Müdür tarafindan yürütülen Reklam Kurulu;
a) Bakanlikça ilgili Genel Müdür Yardimcilari arasindan görevlendirilecek bir üye,
b) Adalet Bakanliginca, bu Bakanlikta
idari görevlerde çalisan hakimler arasindan görevlendirilecek bir üye,
c) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunca görevlendirilecek reklam konusunda uzman bir üye,
d) Yüksekögretim Kurulunun reklamcilik
alaninda uzman üniversite ögretim elemanlari arasindan seçecegi bir
üye,
e) Türk Tabibleri Birligi Merkez Konseyinin görevlendirecegi doktor bir üye,
f) Türkiye Barolar Birliginin görevlendirecegi avukat bir üye,
g) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliginin degisik sektörlerden görevlendirecegi dört üye,
h) Türkiye'deki tüm gazeteciler derneklerinin kendi aralarindan seçecegi bir üye,
i) Reklamcilar derneklerinin veya varsa üst kuruluslarinin seçecegi bir üye,
j) Tüketici Konseyinin Konseye katilan
tüketici örgütü temsilcileri arasindan seçecegi veya üst örgütlerinin
görevlendirecegi bir üye,
k) Türkiye Ziraat Odalari Birliginin görevlendirecegi bir üye,
l) Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonunun görevlendirecegi bir üye,
m) Türk Standartlari Enstitüsünden bir üye,
n) Diyanet Isleri Baskanligindan bir üye,
o) Türk Mühendis ve Mimar Odalari Birliginden bir üye,
p) Isçi sendikalari konfederasyonlarindan bir üye,
r) Memur sendikalari konfederasyonlarindan bir üye,
s) Türkiye Serbest Muhasebeci Mali
Müsavirler ve Yeminli Mali Müsavirler Odalari Birliginin
görevlendirecegi bir üye,
t) Ankara, Istanbul ve Izmir Büyüksehir Belediyelerinin kendi aralarindan seçecegi bir üye,
u) Türk Eczacilar Birliginden bir üye,
v) Türk Dis Hekimleri Birliginden bir üye olmak üzere yirmibes üyeden olusur.
Kurul üyelerinin görev süreleri üç
yildir. Süresi bitenler yeniden görevlendirilebilir veya seçilebilir.
Üyelikler herhangi bir sebeple bosaldigi takdirde bosalan yerlere
üçüncü fikra esaslari dahilinde bir ay içerisinde görevlendirme veya
seçim yapilir.
Kurul en az ayda bir defa veya ihtiyaç duyuldugu her zaman Baskanin çagrisi üzerine toplanir.
Kurul, Baskan dahil en az ondört üyenin
hazir bulunmasi ile toplanir ve toplantiya katilanlarin çogunlugu ile
karar verir.
Kurul, gerekli görülen hallerde sürekli ve
geçici olarak görev yapmak üzere özel ihtisas komisyonlari kurabilir.
Kurulun bu komisyonlarda görev yapmasini uygun görecegi kamu
personeli, ilgili kamu kuruluslarinca görevlendirilir.
Kurul üyeleri ile özel ihtisas komisyonu
üyelerinden kamu görevlisi olanlara verilecek huzur hakki ile kamu
görevlisi olmayan kurul üyelerine ödenecek huzur ücreti Maliye
Bakanliginin uygun görüsü alinarak Bakanlikça belirlenir.
Kurulun sekretarya hizmetleri Bakanlik tarafindan yerine getirilir.
Reklam Kurulu kararlari, tüketicilerin
bilgilendirilmesi, aydinlatilmasi ve ekonomik çikarlarinin korunmasi
amaciyla Reklam Kurulu Baskanliginca açiklanir.
Reklam Kurulunun görevleri, kurulus,
çalisma usul ve esaslari ile sekretarya hizmetlerinin ne suretle yerine
getirilecegi Bakanlik tarafindan çikarilacak bir yönetmelikle
belirlenir.
Tehlikeli mal ve hizmetler
Madde 18- Tüketicinin kullanimina sunulan
mal ve hizmetlerin kisi beden ve ruh sagligi ile çevreye zararli veya
tehlikeli olabilmesi durumunda, bu mallarin emniyetle kullanilabilmesi
için üzerine veya ekli kullanim kilavuzlarina, bu durumla ilgili
açiklayici bilgi ve uyarilar, açikça görülecek ve okunacak sekilde
konulur veya yazilir.
Bakanlik, hangi mal veya hizmetlerin
açiklayici bilgi ve uyarilari tasimasi gerektigini ve bu bilgi ve
uyarilarin seklini ve yerini ilgili bakanlik ve diger kuruluslarla
birlikte tespit ve ilânla görevlidir.
Madde 19- Tüketiciye sunulan mal ve
hizmetler; ilgili bakanliklar tarafindan Resmi Gazetede yayimlanarak
mecburi uygulamaya konulan standartlar dahil olmak üzere uyulmasi
zorunlu olan teknik düzenlemeye uygun olmalidir.
Ilgili bakanliklar, bu esaslara göre
denetim yapmak veya yaptirmakla görevlidir. Mal ve hizmet denetimine
iliskin usul ve esaslar her bir ilgili bakanlikça ayri ayri tespit ve
ilân edilir.
Tüketicinin egitilmesi
Madde 20- Tüketicinin egitilmesi konusunda
örgün ve yaygin egitim kurumlarinin ders programlarina, Millî Egitim
Bakanliginca gerekli ilaveler yapilir.
Tüketicinin egitilmesi ve
bilinçlendirilmesi için radyo ve televizyonlarda programlar
düzenlenmesine iliskin usul ve esaslar, Tüketici Konseyinin önerisi
ile Bakanlikça tespit ve ilân olunur.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Tüketici Kuruluslari
Tüketici konseyi
Madde 21- Tüketicinin sorunlarinin,
ihtiyaçlarinin ve çikarlarinin korunmasina iliskin gerekli tedbirleri
arastirmak, sorunlarin evrensel tüketici haklari dogrultusunda
çözülmesi için alinacak tedbirlerle, bu Kanunun uygulanmasina yönelik
tedbirlere dair görüsleri, ilgili mercilerce öncelikle ele alinmak üzere
iletmek amaciyla, Bakanligin koordinatörlügünde bir "Tüketici
Konseyi" kurulur.
Tüketici Konseyi, Bakanin veya
görevlendirecegi bir Bakanlik görevlisinin baskanliginda, Adalet,
Içisleri, Maliye, Milli Egitim, Saglik, Ulastirma, Tarim ve Köyisleri,
Sanayi ve Ticaret, Turizm ve Çevre bakanliklari ile Devlet Planlama
Teskilati Müstesarligi, Hazine Müstesarligi, Dis Ticaret Müstesarligi,
Türk Patent Enstitüsü Baskanligi, Devlet Istatistik Enstitüsü
Baskanligi, Türk Standartlari Enstitüsü Baskanligi, Rekabet Kurumu,
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Enerji Piyasasi Düzenleme Kurumu,
Telekomünikasyon Kurumu, Türk Akreditasyon Kurumu, Milli Prodüktivite
Merkezi, Diyanet Isleri Baskanligi, büyük sehir belediyeleri, il
belediyelerini temsilen Türk Belediyeler Birligi, isçi sendikalari
konfederasyonlari, memur sendikalari konfederasyonlari,Türkiye Isveren
Sendikalari Konfederasyonu, Türkiye Milli Kooperatifler Birligi,
Yüksekögretim Kurulu, Türkiye Barolar Birligi, Türkiye Serbest
Muhasebeci Mali Müsavirler ve Yeminli Mali Müsavirler Odalari Birligi,
Türk Mühendis ve Mimar Odalari Birligi, Türk Eczacilar Birligi, Türk
Tabipleri Birligi, Türk Dishekimleri Birligi, Türk Veteriner Hekimleri
Birligi, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlari Konfederasyonu, Türkiye Odalar
ve Borsalar Birligi, Türkiye Bankalar Birligi, Türkiye Seyahat
Acenteleri Birligi, Türkiye Otelciler Birligi, Türkiye Ziraat Odalari
Birligi, Tüketim Kooperatifleri Merkez Birligi, Ahilik Arastirma ve
Kültür Vakfi ve tüketici örgütleri temsilcilerinden olusur.
Tüketici Konseyini olusturan kurum ve
kuruluslarin temsilcilerinin sayi ve nitelikleri ile Tüketici
Konseyine katilabilmek için tüketici örgütlerinin sahip olmalari
gereken asgari üye sayisi ve bu örgütlerin Tüketici Konseyine
gönderecekleri temsilci sayisi Bakanlikça belirlenir. Ancak, kamu kurum
ve kuruluslarindan gelen temsilcilerin sayisi, hiçbir sekilde Tüketici
Konseyinin toplam üye sayisinin yüzde ellisinden fazla olamaz.
Tüketici Konseyi yilda en az bir kez toplanir.
Tüketici Konseyinin çalisma usul ve
esaslari ile diger hususlar Bakanlikça çikarilacak bir yönetmelikle
düzenlenir.
Tüketici sorunlari hakem heyeti
Madde 22- Bakanlik, il ve ilçe
merkezlerinde, bu Kanunun uygulamasindan dogan uyusmazliklara çözüm
bulmak amaciyla en az bir tüketici sorunlari hakem heyeti olusturmakla
görevlidir.
Baskanligi Sanayi ve Ticaret Il Müdürü
veya görevlendirecegi bir memur tarafindan yürütülen tüketici
sorunlari hakem heyeti; belediye baskaninin konunun uzmani belediye
personeli arasindan görevlendirecegi bir üye, baronun mensuplari
arasindan görevlendirecegi bir üye, ticaret ve sanayi odasi ile esnaf
ve sanatkar odalarinin görevlendirecegi bir üye ve tüketici
örgütlerinin seçecekleri bir üye olmak üzere baskan dahil bes üyeden
olusur. Ticaret ve sanayi odasi ya da ayri ayri kuruldugu yerlerde
ticaret odasi ile esnaf ve sanatkar odalarinin görevlendirecegi üye,
uyusmazligin satici tarafini olusturan kisinin tacir veya esnaf ve
sanatkar olup olmamasina göre ilgili odaca görevlendirilir.
Bakanlik tasra teskilatinin bulunmadigi il
ve ilçelerde tüketici sorunlari hakem heyetinin baskanligi en büyük
mülki amir ya da görevlendirecegi bir memur tarafindan yürütülür.
Tüketici örgütü olmayan yerlerde tüketiciler, tüketim kooperatifleri
tarafindan temsil edilir. Tüketici sorunlari hakem heyetinin
olusumunun saglanamadigi yerlerde noksan üyelikler, belediye
meclislerince re'sen doldurulur.
Tüketici sorunlari hakem heyetlerinde
heyetin çalismalarina ve kararlarina esas olacak dosyalari hazirlamak ve
uyusmazliga iliskin raporu sunmak üzere en az bir raportör
görevlendirilir.